× بستن تبلیغات

0
16
آوریل

طراحی سخنرانی به روش ABC-C

طراحی سخنرانی به روش ABC-C

ما هر چقدر هم که اطلاعات ناب و فوق العاده ای برای سخنرانی و یا صحبت در جمع داشته باشیم، اگر نتونیم این اطلاعات رو بهش ساختار و طرح بدیم، اون اطلاعات ناب به هیچ دردی نمیخوره.

این کار من رو یاد این ضرب المثل میندازه که میگه:

آفتابه و لگن هفت دست، شام و نهار هیچی

ما اگر نتونیم اطلاعات و محتویاتی که داریم به خوبی ارائه بدیم، هر چقدر هم که اطلاعات نابی داشته باشیم، باز هم نمی تونیم روی مخاطب تأثیر زیادی بزاریم و صحبت های ما خیلی بی سر و ته خواهند بود.

 

فرمول ABC-C در طراحی سخنرانی

برای طراحی و پیکربندی سخنرانی می تونیم از راه ها و فرمول های زیادی بریم. اما فرمول ABC-C یکی از قدرتمندترین این فرمول ها برای طراحی سخنرانی است.

این فرمول را آقای آکاش کاریا که یک سخنران مالزیایی هست، در کتاب خود به نام “How to Deliver a Great TED Talk” (چگونه یک سخنرانی عالی TED ارائه کنیم) بیان کرده است.


A = Attention Grabbing (جلب توجه)

همیشه مخاطب به صورت ناخودآگاه به خودش میگه: من چرا باید به سخنران توجه کنم؟

ما با جلب توجه کردن باید به این سوالِ مخاطب پاسخ بدیم و کاری کنیم که مخاطب به صحبت های ما گوش کنه.

فراموش نکنید که شروع هر سخنرانی می تونه بسیار تعیین کننده باشه که آیا مخاطب به ادامه صحبت های ما گوش بده یا خیر.

دقایق اول یا شاید بهتر باشه بگم ثانیه های اول هر سخنرانی باید این اتفاق بیافته و با مواردی که بیان می کنیم، مخاطب رو یکجوری به صحبت های خودمون وصل کنیم، اگر نتونیم این کار رو انجام بدیم، در طول سخنرانی وصل کردنِ مخاطب به صحبت هامون کارِ واقعا دشواریه.

شروع سخنرانی از دو جهت اهمیت خیلی بالایی داره:

اول اینکه مخاطبان در ابتدای سخنرانی دنبال این هستند که آیا صحبت های سخنران به چه دردش میخوره یا نه؟

دوم اینکه شروع صحبت برای سخنران و یخ شکنی در اول هر سخنرانی بسیار سخت و دشوار است و سخنران می بایست شروع سخنرانی خود  را بسیار دقیق و کامل طراحی کنه تا بتونه نتیجه فوق العاده ای بگیره.


B = Body (بدنه)

بدنه سخنرانی معمولا قسمت عمده ای از یک سخنرانی رو تشکیل میده و محتویاتی که قرار است ارائه بدیم در این قسمت بیان میشند.

ما برای مطالب و اطلاعاتی که قرار است ارائه بدیم، می بایست آن ها را بسیار ساده بیان کنیم تا به راحتی برای مخاطب قابل درک و فهم باشد.


 

C = Conclusion (جمع بندی)

بعد از اینکه بدنه سخنرانی را بیان کردیم و مطالب را ارائه دادیم، نوبت به جمع بندی میرسه.

ما در جمع بندی سخنرانی خودمون می بایست زمانی حدود ۱۰ درصد رو بهش اختصاص بدیم تا بتونیم مواردی رو که ارائه کردیم در زمان مناسبی جمع بندی کنیم و در آخر هم اگر لازم شد نتیجه گیری را بیان کنیم .

ما در جمع بندی، خلاصه ای از مطالبی که در قسمت بدنه ارائه کردیم رو برای مخاطبان بیان می کنیم تا مخاطب بتونه مطالبی که از طرف ما ارائه شده است رو در ذهن خودش مرور و دسته بندی کنه.


 

C = Clear Call to Action (دعوت به اقدام یا درخواست انجام کاری واضح)

این روش برای پایانِ سخنرانی فوق العاده است و اکثر سخنرانان حرفه ای در انتهای صحبتِ خودشون از مخاطب ها می خواهند که یک کاری رو انجام بدهند و درخواست و پیشنهادی واضح رو بیان می کنند.

دعوت به انجام کار چند فایده داره:

  1. مشخص می کنه که صحبتِ ما به پایان رسیده
  2. ما رو به هدفِ سخنرانی مون نزدیکتر میکنه.
  3. در بیشتر اوقات مخاطب از شنیدن این دعوت به اقدامِ واضح خوشحال می شه و سعی می کنه که انجامش بده

مثلا فرض کنید ما بعنوان سخنران یک پرزنتیشن برای رو نمایی از محصول خودمون انجام دادیم، و در آخر از مخاطب ها می خواهیم که، برای تهیه این محصول می تونند یک اس ام اس خالی به شماره … بدهند و اگهه همین الان این کار رو انجام بدهند ۳۰% تخفیف میگیرند.


 

منبع: سایت آموزش سخنرانی ، فن بیان و ارتباط موثر

برگرفته از نوشته: طراحی سخنرانی به روش ABCC

منتظر نظر شما هستم

× بستن تبلیغات